*** Cine beneficiază de acest sprijin financiar și când poate fi solicitat
Venitul minim de incluziune este un beneficiu de asistență socială destinat familiilor și persoanelor singure care se află în situații de dificultate. Sprijinul financiar înlocuiește ajutorul social și alocația pentru susținerea familiei și va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2024.
Pentru a beneficia de venit minim de incluziune, persoanele care primesc, în prezent, ajutor social și alocație pentru susținerea familiei trebuie înregistrate în sistem în perioada 1 noiembrie 2023 – 31 decembrie 2023 de către DAS Călan.
Persoanele cu domiciliul sau reședința pe raza UAT Călan pot solicita, completa și depune cererile la Direcția de Asistență Socială Călan începand cu data de 07.11.2023.
Aceasta este o măsură esenţială pentru a nu pierde dreptul la VMI odată cu aplicarea Legii nr.196/2016, începând cu data de 1 ianuarie 2024.
Venitul minim de incluziune are două componente – ajutorul pentru incluziune și ajutorul pentru familiile cu copii.
*** CINE POATE SOLICITA venitul minim de incluziune
Venitul minim de incluziune se acordă familiilor/persoanelor singure care au un venit net lunar ajustat mai mic sau egal cu nivelele maxime stabilite prin lege pentru cele două componente, astfel:
– pentru ajutorul de incluziune – nivelul maxim al venitului net trebuie să fie de 275 lei, respective 400 lei dacă persoana singură a depășit vârsta de 65 de ani
– pentru ajutorul pentru familia cu copii – nivelul maxim al venitului net trebuie să fie de 700 lei/membru de familie
*** CE SUME VOR PRIMI beneficiarii de venit minim de incluziune
Cuantumul ajutorului de incluziune acordat familiei/persoanei singure reprezintă diferența dintre cuantumul maxim prevăzut de lege – 275 lei/lună/membru de familie sau 400 lei/lună în cazul persoanei de cel puțin 65 de ani – și cuantumul venitului net ajustat, calculate conform legii.
Cuantumul maxim în cazul persoanelor care nu au niciun venit este de 275 lei/lună/membru de familie, iar în cazul persoanei singure cu vârsta de cel puțin 65 de ani, este de 400 lei/ lună.
În cazul familiei cu copii, cuantumul ajutorului este stabilit în funcție de nivelul venitului net lunar ajustat și numărul de copii din familie, astfel:
I. Pentru familia beneficiară de ajutor de incluziune, precum și pentru familia cu venituri nete ajustate de maximum 275 lei/lună:
– 107 lei – pentru familia cu 1 copil
– 214 lei – familia cu 2 copii
– 321 lei – familia cu 3 copii
– 428 lei – familia cu 4 sau mai mulți copii
II. Pentru familia monoparentală beneficiară de ajutor de incluziune, precum și pentru cea cu venituri nete ajustate de maximum 275 lei/lună:
– 120 lei – pentru familia cu 1 copil
– 240 lei – familia cu 2 copii
– 360 lei – familia cu 3 copii
– 480 lei – familia cu 4 sau mai mulți copii
III. Pentru familiile cu un venit net ajustat între 276 lei/lună – 700 lei/lună (inclusiv):
– 85 lei – pentru familia cu 1 copil
– 170 lei – familia cu 2 copii
– 255 lei – familia cu 3 copii
– 340 lei – familia cu 4 sau mai mulți copii
IV. Pentru familiile monoparentale cu un venit net ajustat între 276 lei/lună – 700 lei/lună (inclusiv):
– 110 lei – pentru familia cu 1 copil
– 215 lei – familia cu 2 copii
– 325 lei – familia cu 3 copii
– 430 lei – familia cu 4 sau mai mulți copii
*** PROCEDURA DE ACORDARE a venitului minim de incluziune
Venitul minim de incluziune se acordă pe bază de cerere formulată de solicitant, care va fi însoțită de documente justificative privind veniturile realizate, componența familiei, bunurile deținute etc.
*** ACTE NECESARE pentru solicitarea venitului minim de incluziune: AICI
– Cerere și declarație pe propria raspundere (formular standard) (Anexa nr. 1 la HG nr.1154/22)
– Declarație pe propria răspundere pentru venitul rezultat din gospodărirea împreună (Anexa nr.3 la HG. nr.1154/2022)
– Angajament de plată (pentru situațiile în care se pot constata drepturi acordate necuvenit) (Anexa nr.8 la HG nr.1154/2022)
– Acte de identitate pentru toți membrii familiei (carte de identitate sau buletin , certificate nastere, certificat căsătorie, sentinta de divort, certificat deces), copiile vor fi certificate de către funcționarul care verifică dosarul.
-Documente privind venitul familiei aferent lunii anterioare depunerii cererii (după caz: adeverinte de salarizare, cupoane de pensie, cupoane indemnizație handicap, cupoane alocatie de stat, cupoane ajutor de somaj, orice al document care atesta venitul familiei) .
-Adeverinte eliberate de unitatea de învățământ pentru copiii de vârstă scolară și cei înscriși la gradiniță (se va specifica daca se repetă anul școlar, nr. absențelor, data înscrierii la gradiniță).
-Copie contract casa (contract vanzare-cumparare, contract întreținere, contract de comodat, contract de donație, extras CF, certificate de mostenitor, etc) + copie asigurare locuinta pentru cei care au încheiat o astfel de asigurare.
– Alte documente specifice situației solicitantului și familiei acestuia (ex.:adopție, plasament, tutela/curatelă, soți sau soție declarați dispăruți, arestați preventiv sau care execută pedepse privative de libertate etc.)
DE REȚINUT! Persoanele apte de muncă beneficiare de venit minim de incluziune au obligația să presteze, lunar, acțiuni sau lucrări de interes local și să își caute un loc de muncă prin intermediul agențiilor teritoriale pentru ocuparea forței de muncă.
INFORMAȚII SUPLIMENTARE se pot obține la : numerele de telefon 0254730223 int.2 sau int.3 sau de la sediul DAS Călan situat în str. Gării nr.1.în timpul programului de lucru
